Kas teadsid? Hambaid saab „pesta“ ka söömise ajal

Oleme harjunud oma hambaid puhastama igal hommikul ja õhtul, kuid hea oleks oma suus valitsevat pH-d hoida tasakaalus terve päeva vältel. Hea uudis on see, et lisaks korrapärastele söögiaegadele ja rohkele vee tarbimisele saame seda teha ka teatud toiduainetega, mis mõjuvad hammastele puhastavalt. Inglise keeles nimetatakse neid toiduaineid “detergent foods“.

Hambaravis vaadeldakse toidu mõju üldiselt kolmel viisil; millisel kujul me toitu sööme, kui sageli ja millal me miskit tarbime. Parima tulemuse saavutamiseks peaks nö puhastav toit olema viimane osa einest. Detergent foodist võiks mõelda kui kõige ligilähedasemast võimalusest hambapesule.

“Behind every smile there’s teeth.” – Confucius

Tervislik ja mitmekesine toitumine on hea enesetunde üks alustest, kuid mängib olulist rolli ka suuhügieenis. Otsisimegi välja mõned toiduained, mille omadused aitavad hambaid puhastada.

Õunad ja pirnid – nende puuviljade söömine aitab puhastada nii hambaid kui võidelda halva hingeõhu vastu. Õunte kiuline sisaldus puhastab hambaid, toimides hambaharjana, mis eemaldab hammastelt naastu ning muid toidujääke. Õuna happesus aitab hävitada halba hingeõhku tekitavaid baktereid. Kindlasti tasub õunu ja pirne koorega süüa, sest just koores leidub palju kasulikke kiudaineid, mis aitavad hambaid ja igemeid tervena hoida.

Porgandid – sarnaselt õuntele sisaldavad ka porgandid rohkelt kiudaineid. Kuna loomulikult hoolitseb meie suuõõne puhtuse eest sülg, siis just porgand on heaks stimulaatoriks sülje tootmisel. Porgandis leidub ka mitmeid B-vitamiine, mis võitlevad igemepõletiku vastu.

Seller – on tõeliselt vitamiinirikas köögivili (A, B1, B2, C, E, H, PP, karotiin), seejuures on temas sisalduva C-vitamiini kogus on võrreldav tsitruseliste omaga. Samuti on selleris palju mikroelemente, muuhulgas magneesiumi, mangaani, kaaliumi, fosforit ja kaltsiumi, leidub ka aminohappeid ja valke, mis mõjuvad hammastele hästi. Seller on üks kõige võimsamaid põletikuvastaseid toite, kuna jätab nälga kõik kehas olevad kahjulikud bakterid, seened, viirused ning uhub toksiinid maksast ja soolestikust välja. Kui ammoniaagileket enam pole, siis tervenevad ka hambapõletikud. Lisaks on seller mõnusalt krõmpsuv olles antud loetelust kõige ligilähedasem hambaharjale.

Maasikad – sisaldavad õunhapet, mis on tegelikult väga hea looduslik hammaste valgendaja ehk võib öelda, et maasikate söömine aitab ennetada hambaplekkide teket.

Sibul – toores sibul on tervisele väga kasulik ja samal ajal hea ka hammastele, sest sisaldab antibakteriaalseid väävliühendeid, mis tapavad suus olevaid baktereid.

Lõhe – D-vitamiin on keha jaoks hädavajalik vitamiin, mis võimaldab meie kehal paremini kaltsiumi omastada ja seda kogu kehas hästi kasutada. Lõhes sisaldub rohkelt nii D-vitamiini kui kaltsiumi, mis teebki sellest supertoidu aidates säilitada terveid igemeid ja ilusaid hambaid.

Salat ja kurk – enamik salateid sisaldavad vitamiine ja toitaineid, mis soodustavad terveid hambaid ja igemeid. Lisaks kõrgele toiteväärtusele aitab salatiliste tekstuur ka hambaid lihvida. Salatirohelised sisaldavad A-vitamiini, C-vitamiini, beetakaroteeni, kaltsiumi, folaate, kiudaineid ja fütotoitaineid (bioaktiivsed komponendid, mis ei ole esmavajalikud toitained, kuid mis omavad positiivset efekti tervisele).

Maitsestamata jogurt – on teada tuntud kasulik hommikusöök või tervislik vahepala. Jogurt sisaldab kaseiini ja kaltsiumi, mis tugevdavad hamba emaili või aitavad kaasa juba kahjustunud emaili taastumisele.

Juust – on hammaste sõber, sest sisaldab fosfaati ja rohkelt kaltsiumi. Need on aga äärmiselt olulised vitamiinid luudele. Juust aitab tasakaalustada suu pH-taset.

Niisiis peavad hambaid puhastavad toidud suuhügieeni toetama nii oma tekstuuri kui ka vitamiinide sisalduse poolest. Samuti on oluline suuõõne normaalne pH-tase (optimaalne on 7.0).

Kindlasti aitab korras suuhügieenile kaasa ka suhkruvaba närimiskumm, mis kiirendab sülje tootmist. See omakorda aitab kiiremini happelist keskkonda lõhustada. Boonusena värskendab ka hingeõhku.

Millised toidud pole Sinu hammastele üldse head?

Küpsised, koogid, saiad, krõpsud, kuivatatud puuviljad, kommid ja magustatud joogid loovad suuõõnes bakteritele soodsa happelise keskkonna, mis põhjustab kaariest ja hammaste lagunemist. Loetletud toiduained sisaldavad suhkrut, mis kleepub hammastele ja süljega koostoimel naljalt ei lõhustu. Seega tasub peale maiustamist kindlasti rohkelt vett juua, närimiskummi närida või eelpool toodud nn puhastavaid toiduaineid süüa.

Hammaste seisukord oleneb ka sellest, kui sageli nimetatud toite päeva jooksul tarbida. Näiteks karastusjoogi puhul on parem see korraga ära juua, selle asemel, et rüübata iga mõne aja tagant natuke. Karastusjooki limpsides tekib suhu bakteritele ideaalne kasvulava ja sülg ei jõua olemasolevat suhkrut lõhustada ning pH-d neutraliseerida. Siin aitavadki puhastavad toidud; kui lõpetad eine, siis tee seda õuna, selleripulga või porgandiga. See toimib nagu “looduslik hambahari”. Samuti tasub vahepalad asendada tervislike alternatiividega, mis mõjuvad hästi nii hammastele kui figuurile.

Kindlasti ei asenda “looduslik hambahari” igapäevast korralikku hambapesu Thorma bambushambaharjaga. Kui tunned, et hambahari vajab väljavahetamist, siis valiku nii suurtele kui väikestele leiad Thorma kodulehelt.

Korralik suuhügieen, puhtad ning säravad hambad on enesekindluse alus ja usun, et paljud on meiega nõus kui ütleme, et selle arvelt allahindlust teha ei tasu. 🙂

Eksklikult arvatakse justkui oleks plastikusthambahari parema kvaliteediga. Tegelikkuses on bambuspuit suus tervislikum ning harjased pehmed, kuid tõhusad
Värvilised harjased muudavad hambapesu rõõmsamaks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allikas:

www.portmandentalcare.com